EN
اپلیکیشن برترِ ایمیل

مودم GPRS چیست؟

یک مودم GPRS همان مودم GSM است به علاوه اینکه این مودم قابلیت ارتباط GPRS را نیز برای ارسال و دریافت اطلاعات داراست. GPRS مخفف General Packet Radio Service است که یک تکنولوژی Packet-switch برای ارتقا GSM است (GSM یک تکنولوژی circuit-switch است). کلید موفقیت GPRS نسبت به GSM در پهنای باند بیشتر در ارسال و دریافت داده است.

در صورتیکه ارسال SMS از طریق بستر GPRS صورت پذیرد، تعداد اس ام اس هایی که در دقیقه قابل ارسال می باشند از حد 30 اس ام اس نیز خواهد گذشت. این تعداد ارسال در دقیقه بسیار بیشتر از حالت ارسال در بستر GSM (6-15 عدد) است. برای ارسال در این حالت به یک مودم GPRS نیازاست. توجه داشته باشید که ارسال از طریق GPRS نیاز دارد که شبکه مخابراتی و ارتباطی نیز این پروتکل را برای ارسال SMS پشتیبانی کند.

درصورتیکه بخواهید پیام های MMS ارسال و یا دریافت کنید، می بایست از بستر GPRS برای این منظور استفاده کنید.

کدام یک بهتر است، GSM/GPRS Modem و یا گوشی موبایل ؟

به طور معمول GSM/GPRS مودم برای ارسال و دریافت پیغام پیشنهاد می گردد، زیرا استفاده از موبایل برای ارسال و یا دریافت نسبت به GSM/GPRS مودم دارای محدودیت هایی است. در زیر بعضی از این محدودیت ها ذکر شده است:

از برخی گوشی موبایل ها (مانند Erricsson R380) برای دریافت پیغام های چند پارتی با کامپیوتر نمی توان استفاده نمود.

یک اس ام اس چند پارتی (قسمتی) چیست؟

یک اس ام اس چند پارتی اس ام اسی است که بیش از 160 کاراکتر انگلیسی و یا بیش از 70 کاراکتر غیر انگلیسی (Unicode همانند فارسی) استفاده کند. یک اس ام اس چند پارتی بدین صورت عمل می کند که برای ارسال آن دستگاه اس ام اس را به چند اس ام اس تک پارتی تقسیم می کند و سپس هر یک از اس ام اس ها را ارسال می کند، بدین صورت دستگاه گیرنده نیز پس از دریافت هر اس ام اس آنها را به یکدیگر متصل کرده و به صورت یک اس ام اس نمایش می دهد.

مشکل دریافت اس ام اس چند پارتی چیست؟

در این گونه دستگاه گوشی پس از دریافت هر یک از اس ام اس های جدا شده به صورت جداگانه هر یک را به صورت اتوماتیک به یک اس ام اس تبدیل می کند.

درصورتیکه برای این گونه اس ام اس ها عملکرد صحیح می بایست به گونه ای باشد که پس از دریافت هر یک از اس ام اس های جدا شده توسط دستگاه بدون به هم چسباندن آنها مستقیم اس ام اس را به کامپیوتر ارسال کند.

از اکثر گوشی ها موبایل نمی توان به صورت دریافت MMS با کامپیوتر استفاده کرد. چرا که پس از دریافت یک پیغام MMS دستگاه می بایست بدون هیچ پروسسی پیغام را به کامپیوتر ارسال دارد، در صورتیکه در اکثر گوشی ها با دریافت پیغام MMS گوشی پیغام را پردازش خواهد نمود.

یک گوشی موبایل ممکن است برخی از دستورات، پارامترها AT را پشتیبانی ننماید. به طور مثال برخی از گوشی های موبایل ارسال و دریافت اس ام اس را به صورت TEXT Mode پشتیبانی نمی کند (البته در این موارد نرم افزار پارسه از حالت PDU برای ارسال و دریافت اس ام اس استفاده می کند). در نتیجه ارسال یک دستور همانند “AT+CMGF=1” به گوشی موبایل با خطا روبرو می گردد. به صورت معمول مودم های GMS/GPRS از دستورات AT بیشتری نسبت به گوشی موبایل حمایت و پشتیبانی می کنند.

اکثر نرم افزار های ارسال اس ام اس و یا دریافت اس ام اس به صورت شبانه روزی می بایست در حال استفاده و اجرا باشند. اگر این گونه نرم افزارها از گوشی موبایل به جای GSM/GPRS استفاده گردد میبایست گوشی به صورت شبانه روز در شارژ باشد، در نتیجه عملکرد شارژ باطری گوشی هیچ گاه به درستی صورت نمی پذیرد و احتمال آسیب به باطری گوشی نیز بوجود خواهد آمد.

با توجه به مطالب ذکر شده یک گوشی موبایل و GSM مودم کم و بیش شبیه یکدیگرند و به جای یکدیگر می توان استفاده گردد.

در مورد سرعت ارسال و دریافت اس ام اس نیز تفاوت چندانی بین ارسال از طریق GSM و یا گوشی موبایل وجود ندارد، چرا که سرعت انتقال بستگی به پهنای باند شبکه بی سیم مخابراتی دارد.


محصولات اورنگ