EN

سامانه ردیابی آموزش پرورش کل استان فارس

جی پی اس یکی از به روز ترین تکنولوژی های دنیا است و ما از تکنولوژی های نوین که بتوانند برای سازمان ما ارزش آفرینی کنند استقبال می کنیم.

علی اصغر عبودی، کارشناس واحد نقلیه

معرفی

سازمان آموزش و پرورش کل استان فارس

از سازمان های زیرمجموعه ی وزارت آموزش کشور است که از سالها قبل از دوران انقلاب اسلامی در شیراز تاسیس گردید و مطابق با دستورالعمل وزارت کشور مسئولیت امور آموزشی کودکان و نوجوانان و نیز تربیت معلم را بر عهده دارد.

یکی از دپارتمان های مهم و حساس در این سازمان؛ واحد امور نقلیه می باشد که با بهره مند بودن از دستگاه خودروهای مختلف وظیفه ی انجام ماموریت های برون سازمانی در شهرستان های همجوار استان فارس را بر عهده دارد همچنین برخی از این خودروها نیز به عنوان سرویس، وظیفه ایاب ذهاب پرسنل را عهده دار هستند.

از آنجا که پایش و ارزیابی عملکرد واحدها در سازمان آموزش و پروش یکی از اصول اساسی است و هر واحد در فواصل زمانی مشخص شده مورد پایش قرار میگیرد حدود 6 سال قبل، واحد نقلیه این سازمان به مدیریت جناب آقای نوروزی، جهت مدیریت بهتر منابع و ارتقا بهره وری هرچه بیشتر ناوگان حمل و نقل این سازمان ، اقدام به خرید و نصب دستگاه های جی پی اس اورنگ بر روی خودرها نمودند و تا کنون ، همچنان با افتخار در حال استفاده از امکانات و خدمات اورنگ می باشند.

مهندس جمشید عبودی، مدیر وقت واحد حمل و نقل این شرکت در گفتگو با واحد صدای مشتری ِ اورنگ ،عنوان نمود :

“از زمانی که رانندگان متوجه شدند که ما سیستم نظارتی ماهواره ای بر روی خودروها نصب کرده ایم، نهایتِ همکاری را در انجام منظم تر برنامه های محوله با ما دارند.”

” قبل از نصب جی پی اس ها ، شواهد قابل استنادی مبنی بر چگونگی عملکرد خودروها برای ارائه در جلسات ارزیابی مدیران نداشتیم ولی اکنون با دست پُر در جلسات حاضر میشویم “

مهندس جمشید عبودی، مدیر وقت واحد حمل و نقل

ایشان در ادامه به توضیح برخی از مشکلاتی که در گذشته (قبل از تجهیز ناوگان به GPS) داشتند پرداختند. مشکلاتی از قبیل :

مشکلات قبل از تجهیز خودروها به سامانه ردیابی

  • عدم اطلاع از موقعیت لحظه ای خودرو و رانندگان (به دلیل متفاوت بودن روزهای کاری رانندگان، تماس تلفنی هم پاسخگوی مشکل نبود چرا که اپراتور به اشتباه تماس های تلفنی با افرادی برقرار میکرد که آن روز، در شیفت کاری نبوده است در نتیجه پرت زمانی به شدت بالا بود. )
  • عدم وجود قابلیتی جهت مشخص کردن شیفت های کاری رانندگان و یا زمان هایی که در مرخصی هستند. (بروز خطای زیاد در هنگام برنامه ریزی برای رانندگان)
  • تخصیص نادرست خودرو به واحدهایی که نیاز و استفاده ی چندانی به خودرو نداشتند. (اتلاف منابع در اختیار و به تعویق افتادن برخی ماموریت های ضروری)
  • مشخص نبودن تعداد ماموریت های انجام شده توسط هر خودرو در پایان هر ماه. (ثبت در فرم های کاغذی برگ ماموریت که اغلب مواقع توسط رانندگان مفقود میشد و پایان ماه برای محاسبه به مشکل بر می خوردیم.)
  • عدم اطلاع از مسافت طی شده واقعی در هر ماموریت (از مبدا تا مقصد) توسط هر خودرو (گاها مسافت اعلام شده توسط راننده با مسافت واقعی تفاوت زیادی داشت که موجب بروز بحث و آزردگی خاطر بین کارشناسان و رانندگان می شد )
  • ایجاد جو نامناسب و حس بی اعتمادی به برخی از رانندگان (به دلیل تخلف هایی که حین ماموریت مرتکب می شدند از قبیل انجام امور شخصی، توقف های بیش از حد و …)
  • عدم اطلاع از میزان مصرف سوخت هر خودرو ( عملا امکان کنترل و بررسی میزان مصرف سوخت وجود نداشت در نتیجه این مورد، افزایش هزینه های پنهان واحد را در پی داشت. )
  • جریمه شدن مکرر رانندگان بر اثر رانندگی پرخطر مثل سرعت غیر مجاز و … ( در بعضی مواقع منجر به توقیف خودرو توسط پلیس می شد که علاوه بر معوق ماندن ماموریت، تا چندین روز عملا خودرو غیرقابل استفاده بود و هزینه های سربار برای سازمان بوجود می آورد)

که البته پس از تجهیز ماشین آلات شرکت به جی پی اس و استفاده از سامانه هوشمند FMS اورنگ، مشکلات فوق در قالب راه حل های زیر بصورت کامل برطرف گردید:

مزایای استفاده از سامانه ردیابی اورنگ

  • مشاهده ی موقعیت فعلی خودرو بر روی نقشه
  • امکان تعریف شیفت کاری برای رانندگان بر اساس تقویم کاری آنها و همچنین مشخص کردن روزهای استراحت یا مرخصی هر راننده
  • ثبت و نمایش کلیه سفر(ماموریت)های طی شده توسط هر خودرو و امکان اخذ گزارش از آنها
  • توانایی بررسی حوزه ها یا واحدهای پر درخواست بر اساس ماموریت های انجام شده و تخصیص خودروی اختصاصی به واحدهای با درخواست بیشتر
  • امکان تعریف محدوده مجاز کاری برای هر راننده و گزارش گیری از محدوده های تعریف شده بر روی نقشه.
  • محاسبه و نمایش کامل مسافت و مقدار کیلومتر طی شده توسط خودرو در هر سفر
  • قابلیت گزارش گیری از تعداد و میزان توقفات هر خودرو
  • قابلیت تعریف هشدار در زمان رانندگی پرخطر توسط رانندگان.
  • نمایش میزان مصرف سوخت هر خودرو دردو حالت روشن بودن و یا کارکرد درجا و همچنین قایلیت گزارش گیری از آنها به صورت نموداری.

نتیجه

با تجهیز ناوگان حمل و نقل به دستگاه ردیاب و استفاده از سامانه ردیابی اورنگ ، مدیر واحد نقلیه ی سازمان آموزش پرورش کل استان توانست با برنامه ریزی مناسب تراز قبل، صفر تا صد عملکرد ناوگان را کنترل نماید و حتی کوچکترین جزئیاتی که در ایجاد هزینه های مخفی سازمان به چشم نمی آمدند ولی هزینه زا بودند را شناسایی و تا حد ممکن برطرف کنند همچنین با تعریف سیستم هشدار دهنده در مواقع رانندگی ناایمن از بروز حوادث ناگهانی ( توقیف خودرو توسط پلیس، تصادفات جاده ای و…) جلوگیری نمایند .


کنترل ناوگان حمل و نقل اورنگ کنترل ناوگان چیست؟ سامانه مدیریت ناوگان یا Fleet Management System که به اختصار به آن FMS می گوییم؛ به مدیران شرکت ها و سازمان هایی که تعداد زیادی خودرو و وسیله نقلیه دارند این امکان را می دهد که در هر لحظه اطلاعات کاملی از تمام خودروهای خود داشته ادامه مطلب
سامانه مدیریت سرویس و درخواست یاور مدیریت سرویس و خدمت مبتنی بر موقعیت چیست؟ امروزه یکی از دغدغه های مدیران شرکت ها و سازمان ها ،کنترل و مدیریت سیستم ناوگان حمل و نقل و ایجاد بستری مناسب جهت ارتباط با سایر واحد ها برای انجام هر چه بهتر و سریعتر ماموریت ها،عملیات ها و توزیع ادامه مطلب
سامانه مدیریت تعمیرات و نگهداری خودرو کاریار تعمیرات و نگهداری خودرو خودرو و ماشین آلات در سازمان ها نقش کلیدی در روند اجرای عملکرد بازی می کنند، به روز نگهداشتن این دارایی ها نیازمند بررسی دقیق و همیشگی دارایی و نگهداری صحیح از آنها ست، عملیات کنترل و بازدید های دوره ای مناسب طراحی شده ادامه مطلب