مقدمهای بر صنعت سیمان و بتن آماده
صنایع سیمان و بتن آماده از صنایعیست که پایه حوزههای بزرگی مانند راهسازی، ساختمانسازی و سدسازی محسوب میشود. برای همین، اهمیت این صنعت برای رشد و توسعه یک کشور حیاتی است. همچنین، خودروها و ماشینآلات این صنایع از جمله مواردی است که نقش تعیینکنندهای
در انتقال مواد اولیه برای پروژههای مختلف بازی میکند.
سهم 26 درصدی صنعت سیمان
به تنهایی در حمل و نقل جادهای کشور خود گواه این موضوع پر اهمیت است. از این رو، هوشمندسازی و مدیریت ناوگان تولیدکنندههای سیمان و بتن آماده به کمک سختافزارهای
ردیابی امری ضروری است. انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و انجمن بتن ایران بعنوان تشکل هایی هستند که شرکتهای سیمان و بتن در کشور زیر مجموعه آنها میباشند. و در هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل نقش بسازایی داشتهاند. اما چرا این هوشمندسازی
باید با ردیابهای خودرو صورت پذیرد؟ و چطور این کار امکانپذیر است؟ برای پاسخ به این سوالات میبایست نگاهی به نگرانی و دغدغههای این صنعت داشت:
دغدغه و نگرانیهای شرکتهای سیمانی و بتن آماده
برخی از شرکتهای سیمانی و بتنی از خودروهای ملکی خود استفاده میکنند. در حالی که برخی دیگر از خودروهای شرکتهای ترابری استفاده میکنند. در این بخش به توضیحی در خصوص نگرانیهای این شرکتها در حوزه مدیریت ناوگان حمل و نقل اشاره میگردد.عدم نظارت دقیق بر ناوگان حمل و نقل سیمانی و بتن آماده
عمدتا اگر از مدیران لجستیک یا حمل و نقلی که از ردیاب خودرو برای ناوگان حمل و نقل خود استفاده نمی کنند سوال شود که همین الان تریلی “آقای عباسی” که بار سیمان شرکت “مبین بتن” را دارد، کجا تردد می کند؟ در پاسخ به این سوال بدون هوشمندسازی ناوگان کاری تقریباً غیرممکن است.عدم محاسبه دقیق ساعت کارکرد ماشین آلات و حقوق عادلانه رانندگان
رانندههای تریلی، کامیون، بنکرهای سیمان و بتن معمولاً بر اساس میزان کیلومتر و ساعت کارکردی که دارند حقوق یا حق الزحمه آنها پرداخت میگردد. بر همین اساس محاسبه کارکرد هر یک از این ماشینآلات مشکل و پیچیده است. در صورتیکه هر یک از فاکتورها مثل میزان کیلومتر یا سعت شروع حرکت و … شفاف و مشخص نباشد .چک کردن و بررسی سخت سرویس های برنامه ریزی شده حمل سیمان و بتن آماده
فرض کنید شرکت ابوقداره که پروژه ساختمان سازی یک شهرک را در دست دارد از یک واحد بتن آماده درخواست 100 ماشین بنکر سیمان را دارد. هر سرویس در یک زمان مشخص باید به این شرکت برسد. و در صورتی که تاخیر و تعلل در انجام سرویس صورت پذیرد، ممکن است در کیفیت محصولی که به دست مشتری نیز میرسد اثر بگذارد. هر سرویس از زمان بارگیری حتما ظرف مدت نهایتا 20 دقیقه باید به دست مشتری برسد. وگرنه ممکن است حتی بازرس کیفی نسبت به عدم تحویل آنها اقدام کند. مدیریت ناوگان حمل و نقل این صنعت بتنی بدون هوشمند سازی و استفاده از ردیاب خودرو چگونه خواهد بود ؟ و هزینه یکبار عدم تحویل به موقع سیمان یا بتن به مشتری چقدر است؟عدم اطمینان در به سالم رسیدن میزان دقیق بار سیمان یا بتن به مشتری
عده اندکی از رانندگان، بخشی از سیمان یا بتن آماده را که بایستی به طور دقیق به مشتری تحویل دهند در بین راه در جای دیگر تخلیه میکنند. متاسفانه تجربه مشتریان پیشین این موضوع را نشان میدهد. این موضوع سبب میشود که یا مشتری متضرر گردد یا شرکت سیمانی.عدم آگاهی از رانندگی پُرخطر رانندگان و احتمال آسیب آنها
حتما پیش آمده برای شما که پشت شیشه برخی از ماشینسیمانی یا بتنی متنی را مشاهده کرده اید که “به رانندگی من چه نمرهای میدهید؟” یا “در صورتی که رانندگی من پر خطر است به این شماره تماس بگیرید”. زمانی که یک نفر بد رانندگی میکند، به نظر شما چقدر احتمال دارد که یک نفر به آن شماره تماس بگیرد؟ عدم رعایت مسائل ایمنی و HSE مانند سرعت مجاز حرکت ممکن است فاجعه بزرگی را به همراه داشته باشد. که خطرات آن گریبانگیر شرکت سیمانی یا بتنی گردد.عدم کنترل دقیق بر میزان سوخت مصرفی
با افزایش بها سوخت توجه مدیران و شرکت های سیمان و بتن به این موضوع بیشتر و بیشتر میشود. این موضوع خصوصاً با کنترل بیشتر دولت و محدودیتهای مصرف سوخت اهمیت پر رنگتری دارد. گپ بوجود آمده در نرخ سوخت آزاد و دولتی نیز دلیل دیگری است. که مدیران رضایت بیشتری دارند که مصرف سوخت ناوگان خود را کنترل و پایش کنند. اما این کنترل بدون هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل سیمانی و بتنی به ردیاب خودرو چگونه میسر است؟عدم اطلاع دقیق از زمان تعویض قطعات مصرفی ناوگان حمل و نقل سیمان و بتن
تعویض رانندگان یا مدیر ماشین آلات بدون مستند سازی و ایجاد دفترچه های بازرسی و تعمیرات ممکن است بهای بزرگی برای شرکتهای سیمان و بتن و مدیران مربوطه داشته باشد. از این گذشته ذهن انسان همیشه بخوبی یاری نمیکند که چه زمانی و چه قطعهای باید تعویض یا بررسی گردد. همچنین، دفترچه های بازرسی کاغذی ممکن است گم یا خراب شوند و از این گذشته این دفترچه ها فقط اطلاعات را ثبت می کنند و هیچگونه هشداری برای آینده نمیدهند. نتیجتاً، عدم تعویض به موقع روغن چه هزینهای ممکن است برای موتور ماشین داشته باشد؟مدیران شرکتهای سیمان و بتن آماده در مدیریت ناوگان به دنبال چه چیزهایی هستند؟
- پایش برخط ناوگان حمل و نقل
- امکان تعریف محدوده بندی جغرافیایی مجاز و غیر مجاز حرکت
- محاسبه دقیق سوخت مصرفی
- کنترل مدت زمان کارکرد درجا و اتلاف سوخت
- امکان تعریف محدودیت های سرعت مجاز
- تعریف هشدارهای مختلف از خودرو
- پرداخت عادلانه حقوق رانندگان برحسب ساعت
- صدور رسید هم برای فروشنده و هم خریدار
- امکان امضای الکترونیک برای ثبت و خرید مشتری
چه نوع ردیاب خودرویی برای ماشین آلات شرکتهای سیمان و بتن آماده مناسب است؟
شرکتهای سیمان و بتن آماده معمولا از انواع مختلف خودروهای سنگین و سبک استفاده میکنند. اما در این بین کامیونهای تک محور و چند محور، بوژی، کامیون کفی، کامیون کمپرسی، کامیون بونکر، کامیون میکسر (یا مخلوط کن) ، انواع لودرهای کوچک و بزرگ و پمپ بتن از شایع ترین این ماشین آلات میباشند. قبل از انتخاب نوع ردیاب خودرو، حتما پیشنهاد میگردد که مقایسه سخت افزارهای ردیاب خودرو را بررسی نمایید. و البته انتخاب هر یک از مدلها باعث میشود که ویژگی های متفاوتی از ردیاب را داشته باشید. اما کلیه ردیاب ها در ویژگیهای پایه خود امکان ردیابی، رصد آنلاین، مشاهده تاریخچه خودرو و دریافت هشدارها را خواهند داشت.خرابی ردیاب خودرو بخاطر گرد و خاک زیاد
وجود گرد و خاک زیاد در محیط کار شرکت های سیمان و بتن آماده قطعاً باعث میشود که روی بردهای سخت افزار هرگونه وسیله الکترونیک اثر گذاشته و به مرور زمان باعث خرابی آنها گردد. اما وجود محفظههای عایق در برخی از ردیاب های خودرو سبب میشود که گرد و خاک اثری بر آنها نداشته باشد. از این رو، پیشنهاد میگردد که دستگاهی انتخاب شود که حداقل استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP54 را داشته باشد. البته هرچه این عدد بالاتر باشد به معنی استاندارد بهتر برای دستگاه ردیاب خودرو میباشد. بطور مثال دستگاههایی مانند ردیاب خودرو GEO9 اتریکس ، ردیاب خودرو GEO8 اتریکس ، ردیاب خودرو FMB202 تلتونیکا از مواردی هستند که دارای استاندارد ضد آب و گرد غبار بالا میباشند.اعلام هشدار زمان روشن شدن موتور بنکر سیمان یا مخلوط کن
از دیگر قابلیت های برخی از ردیاب خودرو در کنار مباحث پایه میتوان به اعلام هشدار زمان روشن و خاموش شدن موتور بنکر سیمان یا مخلوط کن یا هر موتور دیگری که در خودرو استفاده میشود مثل موتور پمپ بتن اشاره کرد. از این رو، ردیابهای خودرویی که تعداد ورودی دیجیتال آنها بیشتر است میتواند برای این منظور استفاده گردد. بطور مثال دستگاههای؛ ردیاب خودرو GEO6+ اتریکس ، ردیاب خودرو FMB120 تلتونیکا ، ردیاب خودرو FMB202 تلتونیکا از مواردی هستند که تعداد ورودی های دیجیتال بیشتر از بقیه ردیابهای خودرو دارند. تعداد ورودی دیجیتال این دستگاهها 3 عدد میباشد. معمولا از یکی از ورودیهای دیجیتال به منظور تشخیص زمان روشن و خاموش شدن ماشین های سیمانی و بتن آماده استفاده میگردد.دماسنج بتن | کنترل دمای بتن برای ارائه محصولی مرغوب
از دیگر قابلیت های منحصر به فرد برخی از ردیابهای خودرو میتوان به اتصال به سنسور دما اشاره کرد. این اتصال معمولا به سه روش برقرار میگردد؛ سنسور دمای 1-Wire، سنسور دمای بلوتوثی و سنسور دمای آنالوگ. در صورتی که برای ماشینهای بنکر سیمان یا مخلوط کن بتن مد نظر است که دمای آنها بصورت آنلاین کنترل شود. و یا در هر زمانی که بخواهید گزارشی از دمای بتن در تاریخ و زمان مد نظر بگیرید میتوانید از دستگاههای ردیاب خودرو که قابلیت اتصال به سنسور دمای دیجیتال را دارند استفاده نمایید. از جمله ردیاب های خودرویی که این قابلیت را دارند می توان به ردیاب خودرو FMB202 تلتونیکا، ردیاب خودرو FMB120 تلتونیکا ، ردیاب خودرو FMB920 تلتونیکا اشاره نمود. البته شایان ذکر است که سنسور دما بصورت آپشنال میباشد و در زمان تهیه این ردیابهای خودرو حتماً این موضوع را به کارشناسان فروش اورنگ اطلاع نمایید.سوختن برد دستگاه ردیاب خودرو بخاطر نوسان برق
اکثر ماشین آلاتی که در صنعت سیمان و بتن استفاده میگردد ماشین آلات سنگین هستند و ولتاژ باتری آنها با برق 24 ولت می باشد. کلیه سخت افزارهای ردیاب خودرو اورنگ تا رنج ولتاژ 24 ولت را پشتیبانی میکنند. اما نوسان برق در این ماشین آلات ممکن است باعث از کار انداختن دستگاه یا سوختن برد دستگاه گردد. به همین دلیل پیشنهاد میگردد که از ردیابهایی استفاده گردد که دامنه ولتاژ ورودی قابل قبول بیشتری را پشتیبانی میکنند. در بین کلیه کلیه دستگاهها، ردیاب خودرو مدل GEO8 اتریکس، ردیاب خودرو مدل GEO9 اتریکس و ردیاب خودرو OB22 اتریکس دامنه بیشتری دارند که این مقدار برابر با 9 تا 90 ولت میباشد. البته ذکر این نکته نیز مهم است که استفاده از رگولاتورهای ولتاژ یا فیوز نیز در سر راه برق ماشین و ردیاب خودرو نیز کار ساز است.راهکارها و محصولات ما برای شما چیست؟
سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ (FMS)چه کمکی به شرکتهای سیمان و بتن آماده میکند؟
با سامانه مدیریت ناوگان اورنگ، دیگر نیازی به سرکشی به کل ماشین آلات و راننده ها وجود ندارد و در لحظه مدیر میتواند ببینه که هر کدام از ماشینها دقیقاً کجا هستند. این هوشمند سازی باعث افزایش بهرهوری در هر شرکتهای سیمان و بتن میشود. زیرا با نصب ردیاب خودرو و در کنارش استفاده از سامانه، ساعت کارکرد در حال حرکت و درجا، میزان کیلومترهای حرکت کاملاً مشخص میشه. از طرف دیگر، این هوشمندسازی اطمینان خاطری را ایجاد میکند که بار به طور صحیح به مقصد و به دست مشتری برسد و جلوی خسارتهای مالی و اعتباری را میگیرد. با استفاده از سامانه هوشیار که یکی از بخشهای حرفهای سامانه اورنگ هست، به راحتی حقوق رانندگان بصورت عادلانه محاسبه میشود. از جمله نکات ارزندهای که سامانه هوشیار دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود؛- محاسبات کارکرد رانندگان بصورت شفاف بر اساس پیش فرض های سازمان مثل میزان کیلومتر حرکت
- مستند بودن ساعت شروع و خاتمه کارکرد
- مستند بودن ساعت در حال حرکت و توقفات
- اعمال فاکتورهایی نظیر شبکاری، استفاده از اقامتگاههای بین راه و …
سامانه مدیریت تعمیرات ونگهداری خودرو کاریار چه کمکی به شرکتهای سیمان و بتن آماده میکند؟
ماشینهای صنعت سیمان و بتن آماده ماشینهای گرانقیمتی هستند و میلیاردی ارزش دارند. مثلا اگر تعویض روغن بدلیل بی توجهی با تاخیر انجام شود، فارغ از هزینههایی که بخاطر تعمیر باید پرداخته شود، هزینههای جانبی که کار نکردن آن ماشین به شرکت وارد میشود نیز گزاف خواهد بود. با تعریف سرویسهای مختلف مثلا تعویض روغن، این کار به موقع انجام خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که طبق پژوهشهای دقیقی که انجام شده است، این اقدامات به طول عمر ماشینآلات کمک بزرگی میکند. از طرف دیگر، کاهش هزینههای تعمیرات سبب شده که مدیران صنعت سیمان و بتن مترصد استفاده از این سامانه باشند. از جمله امکاناتی که سامانه کاریار دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛- مناسب برای بیمه ناوگان
- مناسب برای بیمه رانندگان
- یادآور سرویسهای اولیه
- یادآور سرویس روغن
- یادآور سرویسهای مهم
سامانه مدیریت خدمات یاور چه کمکی به شرکتهای سیمان و بتن آماده میکند؟
شرکتهای بتن آماده مشتریان خاص خود را دارند مثلا شرکتهای انبوهساز که به صورت تلفنی سفارش بار و مواد میکنند. با راهاندازی سامانه مدیریت خدمات یاور، فقط کافیست که فرم را به راحتی طراحی کنید تا مشتریان وارد شوند و راحتتر محصول مورد نظر و تناژ خود را انتخاب و درخواست دهند. اپراتور شرکتهای بتنی و سیمانی سفارشها را مشاهده و برای آماده سازی به واحدهای دیگر ارسال میکند. در نهایت، فرم درخواست مشتری برای مجری ارسال میگردد و پس از تایید دریافت توسط ایشان، اقدامات لازم در خصوص بارگیری بتن آماده یا سیمان انجام میشود. پس از تحویل بار به مشتری تاییدیه امضای الکترونیک از ایشان در سامانه دریافت شده. فرآیند سامانه یاور به گونهای نیز میتواند طراحی گردد که بازرس کیفیت نیز فرم الکترونیک را تایید نماید. برای محاسبات مالی هم با یک کلیک گزارشگیری را انجام دهید و درلحظه بدانید که چه کسی چه درخواستی داشته و جزئیات بیشتر را ببینید. این سامانه با اتصال به سامانه اورنگ اطلاعات بیشتری را برای مشتری یا مدیر حمل و نقل می تواند نمایش دهد. ازجمله، مشاهده ماشین توسط مشتری در سامانه برای هر سرویس، امکان چت درون سامانه با مدیر و درخواست دهنده. در زیر نیز به برخی از امکانات سامانه مدیریت خدمات یاور اشاره شده است، که البته پیشنهاد میگردد برای درک بیشتر مفاهیم مربوط به این سامانه، بخش مربوطه را نیز مطالعه نمایید.- ایجاد فرم درخواست بصورت داینامیک
- سفارشگیری سریع و راحت از طریق پنل تحت وب، اپلیکیشنهای اندروید و IOS
- ایجاد سلسله مراتب سازمانی و شرکتی در سامانه
- نظرسنجی از درخواست دهندگان و افزایش رضایت آنها
- قابلیت اضافه کردن عکس و سند به هر درخواست