چرا مدیران کاربلد به دنبال مدیریت بهتر سوخت ناوگان خود هستند؟
هزینهها سر به فلک کشیده…! راندمان پایین آمده است…! همه چیز درهمبرهم شده…! نمیدانیم چرا هزینه سوخت ناوگان زیاد شده است؟! آیا از ناوگان استفاده شخصی شده است که مصرف سوخت بالا رفته است؟ چطور مطمئن شویم که سوخت از خودروها سرقت نمیشود؟ از کجا مطمئن شویم که صورتحساب سوختی که راننده ارائه میدهد، درست است؟ چگونه میتوان سوخت ناوگان را مدیریت کرد؟ چطور مدیریت ناوگان ناوگان حمل و نقل میتواند راهی نشان دهد تا مانع ضرر بیشتر شود؟
اینها نمونه سوالاتی بود که معمولا مدیران هنگام آنالیز مصرف سوخت یا صورتهای مالی سوخت با آنها مواجه میشوند. مصرف سوخت از آن بحثهای مهم است که مدیریت مناسب با استفاده از راهکارهایی منطقی و هوشمند میتواند به کاهش هزینهها بینجامد. مدیریت بهتر باعث کاهش هزینههای سرسامآور سوخت، کاهش اصطکاک خودرو کاهش، افزایش بهرهوری خودروها و کاهش آلایندههای زیستمحیطی شود. این این نتایج چطور حاصل میشود؟ بیایید موضوع را باز کنیم:
ابتدا بگوییم که مدیریت سوخت ناوگان هم برای خودروهای سواری که از سوخت بنزین معمولاً استفاده میکنند، اهمیت دارد و هم برای ماشینآلات سنگین و صنعتی که نوع سوخت آنها گازوئیل است.
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از مدیریت سوخت ناوگان
شاید در ابتدا تصور کنید خب حالا یک لیتر بنزین یا گازوئیل که دیگر این حرفها را ندارد. اما عددها به آدم دروغ نمیگویند! پس ابتدا اجازه دهید به گزارش مصرف سوخت یکی از مشتریان قدیمی اورنگ، نگاهی بیندازیم:
229 دستگاه | تعداد کل خودروهای فعال |
7,128,327 کیلومتر | میزان کیلومتر حرکت در یک سال |
72,775 روز | مجموع کل روزهای در حرکت کل ناوگان در یک سال |
680,000 لیتر | میزان مصرف سوخت کل ناوگان در یک سال |
197,000 لیتر | میزان مصرف سوخت در حالت درجا برای کل ناوگان در یک سال |
اگر هر لیتر سوخت را 1500 تومان در نظر بگیریم. یعنی معادل تقریباً 1,000,000,000 تومان مصرف سوخت گزارش شده است. که این مبلغ در حالت درجا معدل تقریباً 300,000,000 تومان است. اطلاعات مصرف سوخت از الگوریتم هوشمند تهیه شده که به میزان درصد بالایی صحت دارد. این الگوریتم بر اساس میزان پیمایش و میزان روشن بودن خودرو و میانگین سرعت خودرو اطلاعات را استخراج نموده است. طبق این اطلاعات، با آنالیز و مدیریت بهتر سوخت و تنها با آگاه کردن رانندگان برای خاموش کردن خودرو هنگامی که خودرو متوقف است، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در یک سال میتوان از هزینه سوخت کاهش داد و این یعنی جهشی بلند برای کاهش هزینهها.
سه راهکار برای مدیریت سوخت ناوگان:
- گزارش ارزیابی سوخت بهینه از نرمافزار اورنگ. (بدون سختافزار و تنها با استفاده از مجموعه آیتمهای نرمافزاری مانند مسافت طیشده و گنجایش باک)
- با استفاده از سنسور توباکی خودرو
- با استفاده از سنسور جداگانه (که در این روش شما به چند آیتم نیاز دارید مثل ارتفاع باک)
3 | 2 | 1 | شماره روش |
گزارش آنالیز سوخت بصورت واقعی از سنسور جداگانه | گزارش آنالیز سوخت بصورت واقعی از سنسور توباکی خودرو (پشت کیلومتر) | گزارش آنالیز سوخت بصورت بهینه از سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ | نوع روش |
– نیاز به سوراخکاری باک خودرو میباشد. – با توجه به اینکه باک خودروهای مختلف متفاوت می باشد اندازه دقیق ارتفاع باک لازم است. – دقت ارسال اطلاعات از روش های دیگر بالاتر می باشد. محدودیت نوع خودرو ندارد. | – استفاده از مبدل برای الصاق سیم های مربوط به پشت کیلومتر( یا از پشت سنسور تو باکی) به دستگاه ردیاب و ارسال اطلاعات به سامانه – در این روش ممکن است برای بعضی از خودروها مقدور نباشد. – دقت ارسال اطلاعات از روش 1 بیشتر ولی ممکن است از روش 3 پایین تر باشد. | – بدون دستکاری در برق خودرو و سوراخکاری در باک – دارای دقت پایین نسبت به دیگر روش ها – از این روش در کنار از دیگر روش ها می توان استقاده کرد – قابلیت گزارش نموداری از مصرف سوخت بصورت بهینه در زمان مورد نظر | توضیحات |
مقایسه راهکارهای مدیریت سوخت ناوگان:
روش اول به صورت درصدی اطلاعات را گزارش میکند. روش دوم در مقایسه با روش اول دقت بیشتری دارد و مصرف واقعی را نشان میدهد؛ اما روش سوم دقت بیشتری از هر دو راهکار قبلی دارند. از لحاظ هزینهها؛ برای مورد اول کافی است فقط از نسخه پیشرفته یا بدون محدودیت سامانه مدیریت ناوگان اورنگ استفاده کنید و هزینه اضافی دیگری ندارد. مورد دوم نیاز است که نصاب سنسور توباکی خودرو شما را به ردیاب متصل کند و هزینهای که پرداخت میشود فقط بابت هزینه نصب و راهاندازی است. در خصوص مورد سوم هم هزینه خرید سنسور سوخت لازم است (که انواع مختلفی دارد) و هم هزینه نصب و راهاندازی که بهدلیل سوراخکاری و احیاناً جوشکاری ممکن است هزینه نصب بالاتر از روش دوم باشد.
۱. روش تخمینی با استفاده از سامانه
در روش اولی سامانه ردیابی اورنگ با متغیرهایی که به صورت دستی کاربر وارد میکند، میتواند با فرمولهایی که برای محاسبه دارد، به صورت تخمینی مقدار سوخت مصرفی خودرو شما را حدس بزند. شاید بپرسید این روش تخمینی تا چه اندازه میتواند درست باشد؟ ما به شما میگوییم تا حدود ۷۵ درصد این روش دقیق است. اما این پارامترها چه چیزهایی هستند:
- مقدار سوخت مصرفی در ۱۰۰ کیلومتر
- گنجایش باک

۲. استفاده از سنسور توباکی خودرو
در روش اول نیاز به عملیاتی عملی خاصی وجود ندارد و تنها لازم است که ما بتوانیم فرمول محاسبه مصرف سوخت را به دست آوریم. در واقع قسمت چالشی کار هم همین است که بتوان این فرمول را پیدا کرد. به طور کلی بخواهیم بگوییم ابتدا یک بار با باک خالی اندازه گرفته میشود و یک بار با باک پُر و از اختلاف ولتاژ به دست آمده، برای پیدا کردن فرمول مورد نظر استفاده میکنند. کادر سوم در تصویر بالا هم بیانگر همین فرمول است که در آنجا ثبت میشود.
لازم به توضیح است که در این روش بدلیل اینکه اختلاف ولتاژ را محاسبه میکند، زمانی که خودرو خاموش است عملا اطلاعاتی از میزان سوخت نیز در دسترس نیست. دقیقاً مثل زمانی که شما خودرو خود را خاموش میکنید و عقربهسنج بنزین، صفر را نشان میدهد. تا زمانیکه دوباره ماشین را روشن کنید و اطلاعات حجم سوخت خود را داشته باشید.
۳. استفاده از سنسور سوخت جداگانه
در این روش از سنسورهایی میلهای شکل استفاده میشود. در این روش ابتدا این سنسور سوخت را متصل کرد. برای این کار نیاز است که باک خودرو رو سوراخ کنند تا در نهایت سنسور نصب شود. البته این نکته هم مهم است که عمدتا برای خودرهای سواری امکان سوراخ کردن و قرار دادن سنسور وجود ندارد. در این روش علیرغم روش دوم، حتی در زمان خاموشی خودرو نیز اطلاعات میزان حجم سوخت در باک خودرو و مصرف آن نیز قابل مشاهده است.
اما چه نوع سنسورهای سوختی برای این راهکارها وجود دارند؟
- سنسور سوخت مغناطیسی
- سنسور سوخت خازنی
- سنسور سوخت آلتراسونیک
توضیحات جامع انواع مختلف سنسور سوخت ها و اینکه چه نوع سخت افزار ردیاب خودرو به سنسورهای سوخت قابلیت اتصال دارد را در قسمت مربوطه مشاهده نمایید تا جزییات بیشتری از عملکرد هر کدام حاصل گردد. این سنسورها معمولا جزو دسته سنسورهای آنالوگ مح همچنین، بجز سنسور سوخت که وظیفه دریافت اطلاعات را از باک خودرو دارد، انواع سنسورهای دیگر در سخت افزارهای جانبی ردیاب خودرو می توانید استفاده نمایید تا اطلاعات بیشتری نظیر دما، وزن و … را داشته باشید.
ارائه انواع گزارشهای مصرف سوخت ناوگان
در هر سه روش، میتوان بهصورت نموداری، گرافیکی و تلفیقی گزارش گرفت. در سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ شما میتوانید انواع گزارشهای سوخت را ببینید و از آنها برای کاهش هزینهها بهره ببرید.
- قابلیت تعریف داینامیک فرمول محاسبه درصد سوخت بر اساس سنسور آنالوگ
- مشاهده سوخت مصرف شده در بازه زمانی مشخص
- مشاهده زمان و میزان سوختگیری
- مشاهده زمان و میزان سوختبرداری
- نمودار گرافیکی مصرف سوخت به لیتر و درصد
- نمودار ترکیبی مصرف سوخت، سرعت
- نمودار ترکیبی مصرف سوخت، سرعت، مسافت پیموده شده
- نمودار ترکیبی مصرف سوخت به همراه نمودار بهینه مصرف سوخت

نتیجهگیری
اهمیت مصرف سرانه سوخت به قدری مهم است که سالیانه دولتمردان تمهیدات مختلفی را برای این موضوع میاندیشند تا مصرف آن را در جامعه کاهش دهند یا قیمت بزنین یا گازوئیل را افزایش دهند. این مهم تا آنجا پیشرفته است که سیستم و نهادهای مختلف در این موضوع وارد شدهاند و نقش مهمی را ایفا میکنند. از جمله این نهادها میتوان به این موارد اشاره کرد: ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته ریاست جمهوری کشور؛ طرح ملی تجهیز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر به سامانه پیمایش ( که به سامانه سیپاد شناخته میشود) و سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای ( که به سامانه سپهتن شناخته میشود). اگر به دنبال مدیریت سوخت ناوگان سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ، راه گریز سرمایه خود را پیدا کنید؛ و در نهایت بازدهی کسب و کار خود را مقدار چشمگیری افزایش دهید.