جی پی اس اورنگ در مبحث کنترل کردن ماشین آلات و خودروهای پیمانکاری و همچنین به جهت جلوگیری از افزایش هزینه های عملیاتی، بسیار کارا و مثمرثمر بوده است.
معرفی
عملیات انتقال گاز منطقه 1
نام نفت، نخستين بار در ايران از اين منطقه بر سر زبان ها افتاد و فوران چاه شماره يک؛ مسجد سليمان را به شهر نخستين هاي خاورميانه تبديل کرد. با توسعه زيرساخت هاي صنعتي، هم اکنون به يکي از مصرف کنندگان انواع منابع انرژي تبديل شده است. منطقه يک عمليات انتقال گاز، به عنوان يکي از مناطقي که مرکز آن در ميانکوه شهرستان اميديه استان خوزستان قرار دارد، افزون بر مسئوليت سازماني، وظيفه اجراي بخشي از تعهدات سازمان هاي ديگر را نيز به عهده دارد. افزون بر وظيفه ذاتي اين منطقه که نگهداري و بهره برداري از خطوط انتقال و ايستگاه هاي تقويت فشار گاز است، يکي از چالش هاي مهمي که در منطقه يک عمليات انتقال گاز وجود دارد، انجام وظايفي است که براساس نظام برنامه ريزي کشور به عهده ساير وزارتخانه هاست.
منطقه يک، تنها منطقه اي است که در مرکز استان شعبه ندارد، اين منطقه با بيش از سه هزار کيلومتر خط لوله در سايزهاي مختلف از دو تا 56 اينچ وظيفه انتقال پايدار گاز در استان خوزستان و بخش هايي از استان هاي کهگيلويه و بويراحمد و ايلام را به عهده دارد. افزون بر خطوط انتقال گاز، وظيفه تعميرات و بهره برداري از هشت ايستگاه تقويت فشار گاز، 197 شيرخانه بين راهي، 119 ايستگاه حفاظت کاتديک و هفت ايستگاه تقليل فشار گاز را به عهده داريم.
واحد حمل و نقل این شرکت در سال 95 اقدام به خرید 144 عدد جی پی اس اورنگ و نصب بر روی خودروهای خود نمود.
.مهندس فرج اله سلطانی، مدیر بخش حمل و نقل و نقلیه این سازمان در مصاحبه با واحد صدای مشتریِ اورنگ در رابطه با علت استفاده از جی پی اس، اینگونه عنوان می نماید :
متاسفانه ما امکانات مناسبی جهت کنترل نحوه ی کارکرد، میزان کارکرد خودروها نداشتیم و به ناچار مجبور بودیم حقوق و دستمزدهای رانندگان را طبق تایم کارت هایی که خودشان ارائه میدادند ، تایید کنیم و ابزاری به جهت صحه سنجی گزارش ارائه شده توسط آنها نداشتیم . لذا تصمیم به خرید و نصب جی پی اس های اورنگ نمودیم .
معایب عدم استفاده از سامانه مدیریت ناوگان
همچنین ایشان در ادامه به بیان یکسری مشکلات موجود در سازمان قبل از نصب جی پی اس پرداختند :
- عدم دسترسی به اطلاعات لحظه ای از خودروها مانند موقعیت فعلی، روشن یا خاموش بودن خودرو، سرعت خودرو و …
- عدم اطلاع از ساعات ورود و خروج رانندگان (زمان های کاری حضور و عدم حضور افراد مشخص نمی شد.)
- تهیه لیست کارکرد پرسنل بصورت دستی و با خطای بسیار زیاد
- عدم وجود سیستم کنترلی و نظارتی بر نحوه ی رانندگی رانندگان
- عادلانه تقسیم نشدن حقوق بین رانندگان
(بعضی مواقع به علت ثبت دستی کارکرد متاسفانه بعضی رانندگان با کارکرد ضعیف تر، دریافتی بیشتری داشتند.)
مزایای استفاده از سامانه مدیریت ناوگان اورنگ
پس از استفاده از سخت افزار و سامانه ی جامع کنترلی و نظارتی شرکت اورنگ، مشکلات فوق در قالب راه حل های زیر بصورت کامل برطرف شد:
- قابلیت روئت لحظه ای مکان خودروها و مسیرهای پیموده شده بر روی نقشه
- امکان گزارش از عملکرد و کارکرد خودروها در پایان ماه و بررسی صحت اطلاعات وارد شده در تایم کارت ها طبق گزارشات واصله از سامانه
- ثبت ساعات ورود و خروج پرسنل
- تایید حقوق و دستمزد رانندگان و میزان اضافه کاری آنها بر اساس گزارشات اخذ شده از جی پی اس ها
- پرداخت حقوق به صورت کاملا عادلانه و متناسب با کارکرد هر خودرو
- امکان تعریف سیستم های هشداردهنده از قبیل سرعت غیر مجاز برای هر خودرو
نتیجه
با نصب دستگاه جی پی اس و استفاده از سامانه مدیریت ناوگان اورنگ منطقه 1 عملیات انتقال گاز ایران توانستند بر اساس اطلاعاتی که از جی پی اس ها بدست می آورند فرایند کنترل خودروهای استیجاری و ماشین آلات خود را بهبود دهند و متناسب با کارکرد واقعی رانندگان به آنها پرداختی داشته باشند.